- today
- perm_identity Florysta24.pl
- label Porady
- favorite 3 polubień
- remove_red_eye 2474 odwiedzin
- comment 0 komentarzy
Każdy właściciel kwiaciarni z pewnością chce, aby to właśnie jego miejsce było oblegane przez klientów. Jednak problem pojawia się w momencie, gdy wokół siebie masz jeszcze kilku innych florystycznych przedsiębiorców, którzy mają takie same aspiracje. Wtedy wyróżnienie się na tle konkurencji może okazać się trudniejsze, niż Ci się wydaje i będzie wymagało od Ciebie dobrze przygotowanego planu działania. Pewnie zadajesz sobie właśnie pytanie – jak wyróżnić się na tle konkurencji? Jest kilka rzeczy, które pozwolą Ci wyróżniać właśnie Twój biznes i przyciągnąć nowych klientów. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę.
Po pierwsze - sprawdź co w trawie piszczy, czyli research konkurencji
Każdy nawet najbardziej przekonany o dobrej jakości i cenie swoich usług przedsiębiorca powinien co jakiś czas zobaczyć co dzieje się u jego konkurencji. Poznanie cen, promocji i sposobu na wyróżnienie się konkurencji może pomóc Ci naprowadzić Twoją działalność na odpowiednie tory, a może nawet zainspiruje do wprowadzenia czegoś nowego do swojej oferty. Pamiętaj jednak aby nie kopiować i nie powielać czyiś schematów działania, bo może Ci to przynieść więcej szkód niż pożytku. Poznając działanie konkurencji, możesz wprowadzić ulepszenia i rzeczy, których nie ma u nich do swojego biznesu.
Po drugie - nie zapomnij o brandingu
Branding to nic innego jak budowanie świadomości marki i utrwalanie w świadomości klientów faktu o jego istnieniu. To bardzo ważna część tworzenia biznesu, której nie powinno się pomijać, ponieważ pomoże Ci się ona wyróżnić od innych. Dzięki brandingowi możesz kreować w pożądany sposób wizerunek swojej kwiaciarni, który będzie wywoływać u konsumentów skojarzenia, a nawet emocje. Warto zainwestować czas i pieniądze we własny, unikalny branding, który będzie kojarzyć się wyłącznie z Twoją działalnością oraz będzie wywoływać pozytywne emocje. Nie jest to proces łatwy ani szybki, ale gwarantujemy Ci, że jego efekty są warte poświęceń.
Jakie elementy są częścią brandingu?
Istnieje wiele elementów, które wchodzą w skład brandingu. Warto wykorzystać niektóre z nich podczas tworzenia kwiaciarni np.:
- logo i nazwa – te dwa elementy najbardziej zapadają w pamięć klientów, dlatego to właśnie od nich powinno zacząć się tworzenie całej identyfikacji wizualnej kwiaciarni. Jeśli wymyślisz te dwa elementy, to później łatwiej będzie Ci dobierać kolejne elementy. Warto wspomnieć, że ciekawa i nieszablonowa nazwa również pozwoli Ci się wyróżnić!
- wizytówki, ulotki, papier firmowy, zawieszki do bukietów, stopka e-mail itp.
- strona internetowa lub blog
- ubiór pracowników – dobrym pomysłem będą jednakowe fartuchy florystyczne z logo kwiaciarni.
- aranżacja wnętrza kwiaciarni – branding może objawiać się również w aranżacji wnętrza kwiaciarni. Kolor ścian, który konsekwentnie wykorzystywany jest również w logo, szyld czy naklejki na witrynie także zapadają w pamięć klientów, szczególnie wtedy, gdy są spójne. Witryna jest pierwszym elementem, jaki widzą Twoi potencjalni klienci. Zadbaj o to, by dobrze się prezentowała, dbaj o jej czystość i stwórz ciekawą wystawę przyciągającą ludzi. Elementem wyróżniającym może okazać się kolor, kształty, symetria bądź asymetria eksponowanych przedmiotów, nowe ciekawe dekoracje, które można u Ciebie kupić.
źródło: hannahdesign.co.nz
źródło: hannahdesign.co.nz
Po trzecie - zaskocz klientów czymś nowym
Najlepsze produkty, kilkunastoletnie doświadczenie, najwyższa jakość i najatrakcyjniejsza cena. Brzmi znajomo? Oczywiście, bo właśnie tak reklamuje się wiele marek. Nie byłoby oczywiście w tym nic złego, jeżeli z podobnego schematu nie korzystałoby ok. 90 procent firm. Bo właśnie wtedy takie słowa tracą na wartości, a potencjalny klient szuka czegoś nowego, czegoś co sprosta jego oczekiwaniom i nie będzie pustym sloganem, którym reklamuje się ponad połowa firm. Jakość, świeżość i dobra cena to oczywiście ważne cechy, ale ile firm reklamuje się czymś naprawdę wyjątkowym, nowym i innowacyjnym? Niewiele. Twoim kluczem do wyróżniania się na tle innych kwiaciarni może stać się połączenie najważniejszych wartości takich jak dobra cena, wysoka jakość itp. z czymś, czego nie ma nigdzie indziej w okolicy. Stwórz realne korzyści, których nie proponuje konkurencja i można znaleźć je tylko u Ciebie. Dowiedz się jakie potrzeby mają osoby, które do Ciebie przychodzą. Zapytaj, czego poszukują i na czym im zależy, a nie mogą znaleźć tego w okolicy. Zaopatrz się w asortyment, którego nie posiadają kwiaciarnie w okolicy np. ciekawe rodzaje roślin, o które często Cię pytano. Nie musisz zamawiać ich wiele, jednak warto mieć chociaż parę sztuk na stanie. Zacznij również tworzyć oryginalne kompozycje, które przyciągną klientów poszukujących czegoś nietypowego.
Po czwarte – zadbaj o detale
Jeśli udało Ci się już wprowadzić do swojej oferty coś wyjątkowego, to warto pomyśleć nad odpowiednim sposobem zapakowania tego. Zadbaj o wrażenia estetyczne swoich klientów. Pięknie zapakowany bukiet lub dekoracja nie tylko ucieszy klienta, lub osobę obdarowywaną, ale także pozwoli się pokazać Twojej kwiaciarni z najlepszej strony i zapewni o wysokiej jakości usług i dbałości o każdy detal. W tym celu możesz użyć firmowy papier do owijania kwiatów, spersonalizowane etykietki i nalepki, piękne pudełka itp. Dbaj o pozytywne doznania estetyczne na każdym etapie tworzenia kompozycji. Nic w końcu tak nie zepsuje nawet najpiękniejszej kompozycji, jak szaro-bury papier zabezpieczony zszywkami, który ma służyć na czas drogi z kwiaciarni do domu. Niby drobny detal, a może zadecydować o ocenie klienta i decyzji o zrobieniu kolejnych zakupów właśnie u Ciebie.
Po piąte - rozszerz swój biznes
Jeśli od jakiegoś czasu prowadzisz swój biznes w lokalu i myślisz nad jego rozszerzeniem, to dobrym pomysłem będzie zrobienie tego w niestandardowy sposób. Pokaż swoją kwiaciarnię w nietypowym wydaniu, a zobaczysz, jak szybko przyciągniesz zainteresowanych Twoją ofertą i wyróżnisz się na tle innych. Dobrym pomysłem może być np. kwiaciarnia na kołach. Food tracki nie są już niczym dziwnym w naszym kraju, dlaczego więc nie pójść o krok dalej i swój kwiatowy biznes rozszerzyć o flower tracka? Mobilna kwiaciarnia prócz swych niezaprzeczalnych walorów estetycznych może pomóc Ci także dotrzeć do szerszej grupy potencjalnych klientów. W końcu kto przeszedłby obojętnie obok ciężarówki wypełnionej po brzegi roślinami? Kwiaciarnia może przybierać różne formy, nie musi być jedynie pomieszczeniem zamkniętym w lokalu. Ciekawym rozwiązaniem są również kwiaciarnie w kiosku, a nawet na rowerze!
źródło: monikanormandphoto.com
źródło: thestorefront.com
Po szóste - cały czas działaj
W końcu! Po długich staraniach i wprowadzaniu coraz to nowszych (i przemyślanych) działań marketingowych udało Ci się wyróżniać na tle konkurencji. I co teraz? Z pewnością masz za sobą długą drogę okupioną kilkoma nieprzespanymi nocami i ciągłym myślenie o tym, co tu wymyślić czego ktoś wcześniej jeszcze nie wymyślił. Udało Ci się i w końcu możesz liczyć na zyski ze swoich starań. Ale! Pamiętaj o tym, aby cały czas dbać o to, na co tak ciężko pracowałeś i pielęgnować zaufanie, jakim obdarzyli Cię klienci. Spoczywanie na laurach, mimo iż wygodne, z biegiem czasu może odbić Ci się czkawką. Wcześniej czy później Twój brak działania i radość z uzyskanej pozycji może zostać wykorzystana przez konkurencje, która w czasie Twojej nieuwagi wymyśli coś lepszego niż Ty. Moda, nawet ta florystyczna bardzo szybko się zmienia, oczekiwania klientów rosną, a Ty cały czas musisz iść do przodu. Najważniejsze to sprostać tym obu rzeczom i modyfikować wypracowane do tej pory schematy, tak aby cały czas cieszyć się wysoką pozycją i wyróżniać się na tle konkurencji. Najgorsze co możesz zrobić dla swojego biznesu to stagnacja i brak działania. Musisz mieć to na uwadze, jeśli chcesz, aby Twoja kwiaciarnia nie stała w miejscu i stale się rozwijała, zachowując jednocześnie wyrobioną pozycję.